FAQ SamSamkring veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hier vind je het antwoord op alle veelgestelde vragen over SamSamkring.
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. We horen graag van je!

Rekeningnummer eerste storting

De eerste storting op je schenkrekening van je maandbedrag doe je door middel van een online (Ideal) betaling als je voor de eerste keer inlogt in de portal. Bij een online betaling gaat het geld niet rechtstreeks naar de rekening van de begunstigde (Stichting AOV voor Vakmensen) maar naar een speciale rekening van de Payment Server Provider (Mollie). Je ziet dan ook dat jouw online storting niet naar de bankrekening van de Stichting gaat maar naar een andere bankrekening. Het klopt dus dat het rekeningnummer van je eerste storting van je maandbedrag niet overeenkomt met het rekeningnummer dat je dient te gebruiken voor alle andere stortingen. Het rekeningnummer van de Zakelijke Beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen dat je dient te gebruiken, vind je terug in de e-mail met de samenvatting die je tijdens de intake hebt ontvangen en in de portal. Daar staat ook het verplichte betalingskenmerk dat je dient te gebruiken bij iedere storting op die rekening.

Wat is het rekeningnummer van de Stichting?

Je dient maandelijkse je maandbedrag over te maken naar de zakelijke beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen. Als je inlogt in de portal dan zie je in het overzicht het rekeningnummer van de zakelijke beheerrekening terug en ook je betalingskenmerk. Ook staat daar je maandbedrag!

Wat is het betalingskenmerk en waar vind ik het?

Als je lid bent van SamSamkring dien je iedere maand je maandbedrag (inleg en contributie) over te maken naar de Zakelijke Beheerrekening van Stichting AOV voor vakmensen. Doordat je bij iedere storting op die rekening je eigen unieke betalingskenmerk vermeld kunnen wij verantwoorden dat het geld daadwerkelijk van jou is. Indien je niet een bestaand betalingskenmerk vermeldt bij de transactie dan storten we het geld weer terug op de rekening waar het vandaan kwam.

Als je inlogt in de portal dan zie je in het overzicht je betalingskenmerk staan. Ook vind je daar je maandbedrag en alle transacties terug!

Hoe snel bereik ik de maximale buffer?

Uitgaande van het landelijke gemiddelde van 2,5% arbeidsongeschiktheid onder ondernemers is de maximale buffer in circa 24 maanden bereikt. Wat het in de praktijk is moet natuurlijk blijken. Als er weinig deelnemers ziek zijn bereik je je maximale buffer sneller dan wanneer er veel deelnemers ziek zijn. In onze portal kan je precies zien hoe hoog je maximale buffer is.

Hoe hoog zijn de kosten voor de arbodienst?

De kosten voor de arbodienst zijn per maand circa €1 per €1000 ‘dekking’. De arbodienstkosten worden naar rato van het afgesproken inkomen tijdens arbeidsongeschiktheid verrekend. Deze kosten worden op de laatste dag van de maand verrekend tegelijkertijd met de schenkingen.

Accepteert mijn hypotheekverstrekker SamSam als een AOV verzekering?

Dat kunnen we je helaas niet vertellen.

In eerste instantie is een AOV geen verplichting voor het afsluiten van een hypotheek. Sinds een paar jaar is zelfs de verplichting van een overlijdensverzekering vervallen. Het is echter wel zo dat elke geldgever zijn eigen voorwaarden en eisen kan/mag stellen. In theorie kan het dus zijn dat een betreffende geldgever een AOV verzekering als aanvullende eis stelt. Of de geldgever SamSam dan als volwaardig alternatief ziet kunnen wij niet inschatten.

Moet ik maandelijks storten of mag ik dit ook per kwartaal of halfjaar doen?

Iedere deelnemer moet ervoor zorgen dat zijn minimale saldo in orde is. De meeste deelnemers stellen een automatische overschrijving in zodat het geld maandelijks overgemaakt wordt vanaf hun eigen privé rekening naar de SamSam rekening.

Omdat we controleren op een minimaal saldo ben je vrij om op andere momenten andere bedragen te storten. Dat is aan jou, zolang je saldo maar voldoende is.

Hoeveel betaal ik per maand?

SamSam is geen verzekering, je betaalt geen premie maar je schenkt en spaart. Je gebruikt jouw geld dus om andere ondernemers te helpen. Hoeveel en hoe vaak je schenkt hangt af van het aantal zieken. Als je lid wordt betaal je eenmalige inschrijfkosten (€150 incl. BTW) en er is een maandelijkse contributie van €15 incl. BTW.

Op deze pagina van onze website zie je de actuele kosten en wordt het verschil tussen wat je maandelijks stort en wat nu daadwerkelijk kosten zijn ook duidelijk gemaakt…

Wat is je buffer?

Door maandelijks te sparen op je SamSamrekening bouw je een potje/ buffer op. Dit is een reservering voor schenkingen als er onverwacht heel veel leden arbeidsongeschikt zijn. Zo bieden we de zekerheid dat een lid dat ziek is altijd inkomen heeft. Ook als er in een periode onverwacht meer dan 4,5% zieken zijn.

Het is niet nodig om te blijven sparen als alle spaarpotjes goed gevuld zijn. Wij bewaken het saldo op jouw SamSamrekening. Als er op deze rekening een bedrag staat van meer dan 12 x jouw inleg, wordt het teveel automatisch overgemaakt naar een rekening naar keuze storten (standaard de rekening waarop je schenkingen ontvangt).

Kan ik tussentijds geld van mijn SamSamrekening afhalen?

Nee, dat is niet mogelijk. Je geld staat veilig op de zakelijke beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen en daar kan je zelf niet bij. Pas als je stop met SamSam krijg je jouw geld dat op die rekening staat gestort op je eigen rekening.

Je hoeft niet eindeloos te sparen. Als er op jouw SamSamrekening een bedrag staat van meer dan 12 x jouw inleg wordt het teveel overgemaakt naar een rekening naar keuze (standaard de rekening die je hebt aangeven voor schenkingen).

Meer weten?


SamSamkring email

Mail ons gewoon..

Samsamkring telefoon

Bel ons gewoon..
(030-2272620)

SamSamkring veelgestelde vragen

Check de veelgestelde vragen…

SamSamkring meedoen

Doe gewoon mee..