Veelgestelde vragen

Het zijn in ieder geval veel antwoorden op mogelijke vragen…

bunq – toegang tot rekening herstellen (disconnect)

Het kan zijn dat je per ongeluk de toegang tot je rekening hebt verbroken of dat dit door de bunq is gedaan (ivm proefperiode of niet betaalde facturen). Je krijgt hier dan meteen een mailtje over met de vervolgstappen.

Door in te loggen in de portal kan je de QR code scannen met de bunq app om de toegang te herstellen.

bunq – dagelijks limiet / daglimiet instellen

Wij geven het advies om een limiet in te stellen t.a.v. de hoeveelheid geld die per dag van je rekening kan worden ofgehaald. Dat is 150% van je “spaarbedrag”. Dit kan je in de bunq app aanpassen. Ga naar je rekening (via het rechthoekje met je rekening in het Home scherm) en tik rechtsboven op het tandwieltje. ga naar “Dagelijks limiet” en pas daar de waarde aan. Het bedrag dat je daar dient in te stellen staat in de e-mail die je hebt gekregen.

bunq – abonnement aanpassen

Voor onze schenkkring kan je van het goedkoopste abonnement van bunq gebruik maken, “Easy Bank”.

  • Om over te stappen mag je maar 1 rekeningnummer in gebruik hebben.
  • Als je een extra rekening hebt kan je die opheffen (Home – op rekening tikken – rechtsboven tandwieltje – onderaan rekening opheffen).
    • Let wel, dit mag niet de rekening zijn waarmee je de bunq facturen betaald (Controleren/aanpassen via Profiel – rechtsboven tandwieltje – Mijn Plan – Gewenste Facturatie rekening)
  • Abonnement aanpassen via Profiel – tandwieltje rechtsboven – Mijn Plan – Plan aanpassen
    • zie ook deze pagina op de website van het servicebureau
Hoe snel bereik ik de maximale buffer?

Uitgaande van het landelijke gemiddelde van 2,5% arbeidsongeschiktheid onder ondernemers is de maximale buffer in circa 24 maanden bereikt. Wat het in de praktijk is moet natuurlijk blijken. Als er weinig deelnemers ziek zijn bereik je je maximale buffer sneller dan wanneer er veel deelnemers ziek zijn. In onze portal kan je precies zien hoe hoog je maximale buffer is.

Hoe hoog zijn de kosten voor de arbodienst?

De kosten voor de arbodienst zijn per maand circa €1 per €1000 ‘dekking’. De arbodienstkosten worden naar rato van het afgesproken inkomen tijdens arbeidsongeschiktheid verrekend. Deze kosten worden op de laatste dag van de maand verrekend tegelijkertijd met de schenkingen.

Accepteert mijn hypotheekverstrekker SamSam als een AOV verzekering?

Dat kunnen we je helaas niet vertellen.

In eerste instantie is een AOV geen verplichting voor het afsluiten van een hypotheek. Sinds een paar jaar is zelfs de verplichting van een overlijdensverzekering vervallen. Het is echter wel zo dat elke geldgever zijn eigen voorwaarden en eisen kan/mag stellen. In theorie kan het dus zijn dat een betreffende geldgever een AOV verzekering als aanvullende eis stelt. Of de geldgever SamSam dan als volwaardig alternatief ziet kunnen wij niet inschatten.

Hoeveel betaal ik per maand?

SamSam is geen verzekering, je betaalt geen premie maar je schenkt en spaart. Je gebruikt jouw spaargeld dus om andere ondernemers te helpen. Hoeveel en hoe vaak je schenkt hangt af van het aantal zieken. Als je lid wordt betaal je eenmalige inschrijfkosten (€150 incl. BTW), een maandelijkse contributie van €15 incl. BTW en bankkosten van €2,99.

Op deze pagina van onze website zie je de actuele kosten en wordt het verschil tussen wat je maandelijks stort en wat nu daadwerkelijk kosten zijn ook duidelijk gemaakt…

Wat gebeurt er als ik geld van mijn rekening afhaal omdat ik dat tijdelijk nodig heb?

Dit is niet de bedoeling. Als het saldo op je rekening niet voldoende is, dan heb je formeel geen recht op schenkingen als je ziek wordt. We sturen je in eerste instantie een vriendelijk verzoek via de e-mail om je saldo aan te vullen.

Je saldo moet te allen tijden kloppen (controle op minimaal bedrag). Maar je hoeft ook niet eindeloos door te sparen. Als er op jouw rekening een bedrag staat van meer dan 12 x jouw spaarbedrag, kan de penningmeester automatisch het teveel maandelijks naar een rekening naar keuze storten. Je mag het geld ook gewoon laten staan en doorsparen op de rekening, dit kan je instellen in de SamSam portal.

 

Mag ik tussentijds geld van de rekening afhalen?

Nee, dat is niet de bedoeling. Als het saldo op je rekening niet voldoende is, dan heb je formeel geen recht op schenkingen als je ziek wordt. Je krijgt dan een vriendelijk verzoek per e-mail om je saldo in orde te maken.

Je saldo moet ten alle tijden kloppen (controle op minimaal bedrag). Maar je hoeft ook niet eindeloos door te sparen. Als er op jouw rekening een bedrag staat van meer dan 12 x jouw spaarbedrag, kan de penningmeester automatisch het teveel maandelijks naar een rekening naar keuze storten. Je mag het geld ook gewoon laten staan en doorsparen op de rekening, dit kun je instellen in de SamSam portal.

 

Wat is je buffer?

Door maandelijks te sparen bouw je een potje/ buffer op. Dit is een reservering voor schenkingen als er onverwacht heel veel leden arbeidsongeschikt zijn. Zo bieden we de zekerheid dat een lid dat ziek is altijd inkomen heeft. Ook als er in een periode onverwacht meer dan 4,5% zieken zijn.

Het is niet nodig om te blijven sparen als alle spaarpotjes goed gevuld zijn. Wij bewaken het saldo op jouw bunq-rekening. Als er op jouw rekening een bedrag staat van meer dan 12 x jouw spaarbedrag, kan de penningmeester automatisch het teveel maandelijks naar een rekening naar keuze storten. Je mag het geld ook gewoon laten staan en doorsparen op de rekening, dit kun je instellen in de SamSam portal.

Meer weten?


SamSamkring email

Mail ons gewoon..

Samsamkring telefoon

Bel ons gewoon..
(030-2272620)

SamSamkring veelgestelde vragen

Check de veelgestelde vragen…

SamSamkring meedoen

Doe gewoon mee..