FAQ SamSamkring veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

In deze FAQ vind je het antwoord op alle veelgestelde vragen over SamSamkring.
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. We horen graag van je!

Storting eerste maandbedrag

Normaal gesproken rond je tijdens de intake alles af om mee te gaan doen met SamSamkring. De laatste stap van de procedure in onze portal is de storting van je eerste maandbedrag met een ideal betaling via de website van het SamSam Servicebureau.

Indien je echter dat maandbedrag overmaakt met een reguliere boeking (met het juiste betalingskenmerk uiteraard), dan kan je deelname alsnog starten mits je dat doet voor de een-na-laatste werkdag van de maand. Als je de handmatige storting na die dag hebt gedaan dan moet je alsnog, door in te loggen in de portal, via ideal het maandbedrag overmaken anders word je deelname een maand opgeschoven.

Is er een extra wachttijd voor zwangere deelnemers?

Het is belangrijk om te weten dat wij géén extra wachttijd kennen voor zwangere leden. Mocht je als deelnemr arbeidsongeschikt raken als gevolg van de zwangerschap, dan ontvang je, na de gebruikelijke twee maanden, gewoon schenkingen. Ongeacht hoe lang je al meedoet met SamSamkring.

In verwachting zijn is geen ziekte dus je ontvangt geen schenkingen tijdens een reguliere zwangerschap. Mocht je echter arbeidsongeschikt raken naar aanleiding van je zwangerschap dan het je dus wel recht op schenkingen.

Voor zelfstandigen is er bij zwangerschap een ZEZ uitkering. Je kunt voor meer informatie klikken op deze link.

Wat gebeurd er als ik de procedure voor de afgesproken startdatum nog niet heb afgerond?

In dit geval wordt op de geplande datum automatisch je deelname aan SamSamkring een maand opgeschoven naar de eerste dag van de volgende maand. Je krijgt daar op dat moment automatisch een e-mail over zodat je de procedure voor de volgende maand op tijd kunt afronden. Een week voor het einde van de maand en 2 dagen voor het einde van de maand krijg je ook nog herinneringse-mails die je er aan herinneren.

Je kan niet met terugwerkende kracht deelnemen aan SamSamkring en mocht je af willen zien van deelname neem dan even contact op met het SamSam Servicebureau!

Hebben jullie een digitale flyer?

Ja die hebben we! Hier vind je onze digitale folder.

Wat als ik na opzegging toch weer mee wil doen?

Je bent en blijft van harte welkom. Maak een afspraak en vermeld dat je al eerder deelnemer bent geweest dan hebben we een leuke korting op de inschrijfkosten voor je.

Hoe kan ik overstappen van de bunq bank naar de zakelijke beheerrekening?

Stuur vanaf het e-mailadres dat bij ons geregistreerd staat een email naar het Servicebureau (kringadmi@samsamservicebureau.nl) en we helpen je verder. Je krijgt dan een e-mail met informatie waarna je de procedure zelf kan starten.

Is het geld nog van mij als het bij iemand anders op de rekening staat?

Ja! Omdat het geld op de Zakelijke Beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen staat en dat is een derdengeldenrekening voor ondernemers. Het geld is van jou en niet van de rekeninghouder. Daarom werken we met betalingskenmerken en identificatie van iedereen die de rekening gebruikt. Op deze pagina van het SamSam Servicebureau kun je e.e.a. nog eens nalezen.

Waarom moet ik mij identificeren?

Het is een eis van de Rabobank dat de Stichting precies weet van wie het geld is dat op de zakelijke beheerrekening staat. Daarom is identificatie noodzakelijk, wij registreren alleen je geboortedatum, je geboorteplaats en de persoon die de identificatie heeft gedaan. Dat is voldoende.

Vervolgens koppelen we iedere transactie door middel van het verplichte betalingskenmerk aan een persoon. En als je arbeidsongeschikt raakt dien je je ook te identificeren. Hierdoor kan de accountant controleren dat alle transacties die op de rekening plaats vinden ook passen bij het doel waarvoor de rekening is afgesloten.

Rekeningnummer online storting

Bij een online betaling gaat het geld niet rechtstreeks naar de rekening van de begunstigde (Stichting AOV voor Vakmensen) maar naar een tussenrekening van de Payment Server Provider (Mollie). Het klopt dus dat het rekeningnummer van je eerste storting van je maandbedrag anders is dan het rekeningnummer dat je dient te gebruiken als je zelf rechtstreeks geld stort (zie ook “Wat is het rekeningnummer van de Stichting?”).

Wie is de Stichting AOV voor Vakmensen?

De Stichting AOV voor vakmensen is een stichting die opgericht is het bestuur van de vereniging voor Klusbedrijven (VLOK). De stichting is opgericht met als doel om een goede AOV voorziening te organiseren voor verschillende doelgroepen. Daarnaast zijn zij ook de rekeninghouder van de Zakelijk Beheerrekening van de Rabobank die wordt gebruikt voor de gelden van alle deelnemers. Hun website is www.aov-vakmensen.nl. In het bestuur zijn FNV Zelfstandigen en PZO ook vertegenwoordigd.

Wat is mijn betalingskenmerk en waar vind ik het?

Als je meedoet met SamSamkring dien je iedere maand je maandbedrag (inleg en contributie) over te maken naar de Zakelijke Beheerrekening van Stichting AOV voor vakmensen. Doordat je bij iedere storting op die rekening je eigen unieke betalingskenmerk vermeld kunnen wij verantwoorden dat het geld daadwerkelijk van jou is. Indien je niet een bestaand betalingskenmerk vermeldt bij de transactie dan storten we het geld weer terug op de rekening waar het vandaan kwam.

Als je inlogt in de portal dan zie kom je via “Mijn Maandbedrag” bij een overzicht waar je betalingskenmerk, het rekeningnummer van de zakelijke beheerrekening van de Stichting en je maandbedrag staan.

Wat is het rekeningnummer van de Stichting?

Je dient maandelijks je maandbedrag over te maken naar de zakelijke beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen. Als je inlogt in de portal dan zie kom je via “Mijn Maandbedrag” bij een overzicht waar je het rekeningnummer van de zakelijke beheerrekening van de Stichting, het betalingskenmerk en je maandbedrag staan. Bij iedere storting dien je je betalingskenmerk te vermelden. Als je dat niet doet wordt het geld automatisch teruggestort.

Wat is een SamSam Rekening

Als je mee gaat doen met SamSamkring dien je maandelijks het afgesproken bedrag (je inleg + de contributie) over te maken naar de Zakelijke beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen. Meer informatie over die rekening vind je op deze pagina van het SamSam Servicebureau.

In het kort, je stort iedere maand onder vermelding van je unieke betalingskenmerk je maandbedrag op deze Zakelijk beheerrekening. Omdat op deze rekening geld van derden (dus geld dan niet van de rekeninghouder) mag staan is het eigenlijk je eigen bankrekening. Het geld is namelijk van jou en niet van de rekeninghouder. Dit noemen wij je SamSam Rekening!

Wanneer zijn er transacties op mijn SamSam Rekening?

Je maakt zelf geld over naar je SamSam Rekening. Vervolgens maakt de penningmeester van Stichting AOV voor Vakmensen meestal op de derde dag van de maand de administratiekosten over en op de één na laatste werkdag van de maand worden de schenkingen gedaan. Op de website van het SamSam Servicebureau staat op deze pagina nog meer informatie over de rekening die gebruikt wordt.

Waarom krijg ik een factuur voor de inschrijfkosten?

Het SamSam Servicebureau handelt de inschrijvingen af en de afspraak is dat zij de kosten voor de inschrijving rechtstreeks met de deelnemers verrekenen. De kosten voor een arbeidsongeschiktheidsvoorziening zoals de onze mag je niet zakelijk verrekenen. Dus ook de BTW is niet aftrekbaar. We hebben hiervan schriftelijke bevestiging van de Belastingdienst. 

Met welke arbodienst werken jullie samen?

Wij werken al jaren met wederzijds genoegen samen met Bureau Streefkerk (www.bureaustreefkerk.nl).

Naar wie en wanneer moet ik de contributie overmaken?

Je hoeft zelf geen contributie over te maken. De penningmeester van Stichting AOV voor vakmensen die je hiervoor gemachtigd hebt maakt op de derde dag van iedere maand de contributie over naar de rekening van de vereniging. Op de website van het SamSam Servicebureau staat op deze pagina nog meer informatie over de rekening die gebruikt wordt.

Voor wie is SamSamkring?

SamSamkring is er voor iedere ondernemer. Ook startende ondernemers en oudere ondernemers zijn welkom. Er is geen medische keuring nodig, want SamSamkring kent geen uitsluitingen. Er is één voorwaarde: op het moment dat je lid wordt, ben je niet arbeidsongeschikt (of weet je dat je binnenkort een tijdje niet kunt werken bijvoorbeeld vanwege een operatie).

Word ik altijd geaccepteerd?

Iedere ondernemer kan meedoen met SamSamkring. Ook startende ondernemers en oudere ondernemers zijn welkom. Er is geen medische keuring nodig, want SamSamkring kent geen uitsluitingen. Er is één voorwaarde: op het moment dat je in onze portal de gezondheidsverklaring ondertekent (tijdens intake) ben je niet arbeidsongeschikt (of weet je dat je binnenkort een tijdje niet kunt werken bijvoorbeeld vanwege een operatie of een vervelende ziekte).

Wanneer mag ik niet meedoen?

Als je arbeidsongeschikt bent of weet dat je arbeidsongeschikt gaat raken (bijvoorbeeld omdat je binnenkort geopereerd gaat worden) mag je niet meedoen.

Iedere ondernemer die voldoet aan die voorwaarden kan meedoen. Ook startende ondernemers en oudere ondernemers zijn welkom. Er is geen medische keuring nodig, want SamSamkring kent geen uitsluitingen. Er is dus één voorwaarde: op het moment dat je lid wordt, ben je niet arbeidsongeschikt (of weet je dat je binnenkort een tijdje niet kunt werken bijvoorbeeld vanwege een operatie).

Meer weten?


SamSamkring email

Mail ons gewoon…

Samsamkring telefoon

Bel ons gewoon…
(030-2272620)

SamSamkring veelgestelde vragen

Check de veelgestelde vragen…

SamSamkring meedoen

Doe gewoon mee…


SamSamkring, ziek en toch inkomen. Voor en door ondernemers!