Veelgestelde vragen

Het zijn in ieder geval veel antwoorden op mogelijke vragen…

Wat zijn de verschillen met een verzekering (AOV)?

Het moge helder zijn, wij zijn geen verzekeraar en bieden ook geen verzekering aan. Ervaring leert dat zekerheid krijgen niet het zelfde is als je verzekeren bij een verzekeraar…

Wellicht voor velen belangrijk, wij zijn gewoon veel goedkoper dan een verzekeraar. Geen dikke bonussen, geen maximalisatie van de shareholder value en geen grote auto’s op de zaak… En verder:

  • Je betaalt geen premie maar spaart
  • Het gespaarde geld is en blijft van jou
  • Je helpt met jouw geld andere ondernemers (de schenkingen)
  • Geen uitsluitingen of hogere premie voor chronische ziektes, ziektegeschiedenis en gezondheidsrisico’s zoals roken
  • Gelijke kosten voor oudere ondernemers en ondernemers met zware beroepen
  • Wij hebben geen financieel belang bij beoordeling ziekte en ziekteduur
  • Maximale uitkeringsduur 2 jaar

Als je je langer wilt verzekeren dan 2 jaar dan moet je toch bij een verzekeraar aankloppen…

Wat zijn de verschillen met een Broodfonds?

Laten we als eerste stellen dat een broodfonds een prima alternatief is voor SamSamkring (en andersom) en dat het naar onze mening voor een groot deel gaat over smaak. De grote verschillen zijn:

  • Verenigingsmanagement is uitbesteed aan het SamSam Servicebureau. We doen dus geen beroep op je tijd voor een rol als bestuurslid. Zo wordt de ALV volledig door het Servicebureau verzorgd (alles digitaal).
  • Er zijn geen bijeenkomsten van de leden, geen barbeques, geen dinertjes (geen ‘live’ netwerk bijeenkomsten, er is wel een besloten LinkedIN groep).
  • Informatie over ziekte en inkomen is vertrouwelijk, dit weten de leden niet van elkaar.
  • Er is een arbodienst die de leden begeleid bij arbeidsongeschiktheid. Dat is niet alleen zinvol voor het objectief bepalen van de mate van arbeidsongeschiktheid maar ook voor zinvolle tips die je als arbeidsongeschikte ondernemer niet zomaar ergens krijgt.
  • Iedere ondernemer (bij ons ook starters) kan iedere maand instromen in onze schenkkring (je hoeft dus niet iemand te kennen, er is geen wachttijd).
  • Bij ons kan je schenkingen ontvangen tot € 4000 netto (ipv tot € 2500).
  • Het aantal leden van de vereniging is onbeperkt, iedereen kan altijd meedoen.
Wanneer ontvang ik de schenkingen?

Nadat je eigen risicoperiode van 2 maanden is verstreken ontvang je op de laatste dag van iedere maand schenkingen tot je weer helemaal beter bent of de maximale schenkduur van 24 maanden (per arbeidsongeschiktheidsgeval) is verstreken.

Wanneer kan ik mijn schenkingsniveau / dekking / inkomen bij arbeidsongeschiktheid aanpassen?

Dit kan je iedere maand doen per de eerste van elke maand. De bedragen omlaag aanpassen kan eenvoudig met een telefoontje of een email. Als je je inkomen bij arbeidsongeschiktheid wilt verhogen dan dien je weer een afspraak te maken om aan te tonen dat je winst uit onderneming(en) dat mogelijk maakt.

Kan ik mijn ‘dekking’ aanpassen op het moment dat ik ziek ben?

Je kunt je inkomen tijdens arbeidsongeschiktheid altijd aanpassen. Op het moment dat je arbeidsongeschikt bent gemeld kun je het alleen naar beneden aanpassen…

Weet ik wie aan mij schenkt?

Je ziet op je afschrift van de bankrekening van wie de schenkingen afkomstig zijn. Dat moet ook; op die manier kun je aan de Belastingdienst aantonen dat het schenkingen van individuen betreft en dat je daarover geen belasting verschuldigd bent.

Waarom is er een eigen risicoperiode van 2 maanden?

Er is een eigen risicoperiode van 2 maanden. Daar is voor gekozen om 2 redenen. Wij gaan ervan uit dat iedere ondernemer de eerste 2 maanden zelf kan overbruggen vanuit eigen reserves. Bovendien willen we voorkomen dat deelnemers ook voor hele korte ziekteperiodes (een griepje) allemaal aan elkaar gaan schenken. Ook op deze manier houden we de voorziening betaalbaar.

Wanneer meld ik mij ziek?

Zodra je denkt dat je ziekte het wel eens wat langer kan gaan duren, meld je je ziek. Dus het hoeft niet als je een griepje hebt, maar wel als het griepje verergert en een longontsteking wordt. De wachttijd van twee maanden gaat in op de datum dat jij je ziek meldt. Je meldt je dus meteen ziek als je verwacht dat je langer dan twee maanden niet kan werken. Je geeft alleen aan dat je ziek bent. Niet waarom.

Hoe meld ik mij ziek?

Je meldt je ziek door telefonisch contact op te nemen met het Servicebureau (0302272620) of een mailtje sturen.

Hoe meld ik mij weer beter?

Je meld je beter bij jouw contactpersoon van de arbodienst of door telefonisch contact op ten nemen met het Servicebureau (0302272620) of een mailtje te sturen.

Meer weten?


SamSamkring email

Mail ons gewoon..

Samsamkring telefoon

Bel ons gewoon..
(030-2272620)

SamSamkring veelgestelde vragen

Check de veelgestelde vragen…

SamSamkring meedoen

Doe gewoon mee..