FAQ SamSamkring veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hier vind je het antwoord op alle veelgestelde vragen over SamSamkring.
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. We horen graag van je!

Wat gebeurd er bij overlijden?

Als een deelnemer komt te overlijden stopt uiteraard de deelname aan de schenkkring. Indien de deelnemer ziek was dan volgen nog schenkingen tot dat moment. De plicht om de betreffende maand nog te schenken komt te vervallen en het geld dat op de Zakelijke Beheerrekening staat wordt dezelfde maand overgemaakt naar de rekening die in het systeem staat geregistreerd (IBAN Inkomen).

Rekeningnummer eerste storting

De eerste storting op je schenkrekening van je maandbedrag doe je door middel van een online (Ideal) betaling als je voor de eerste keer inlogt in de portal. Bij een online betaling gaat het geld niet rechtstreeks naar de rekening van de begunstigde (Stichting AOV voor Vakmensen) maar naar een speciale rekening van de Payment Server Provider (Mollie). Je ziet dan ook dat jouw online storting niet naar de bankrekening van de Stichting gaat maar naar een andere bankrekening. Het klopt dus dat het rekeningnummer van je eerste storting van je maandbedrag niet overeenkomt met het rekeningnummer dat je dient te gebruiken voor alle andere stortingen. Het rekeningnummer van de Zakelijke Beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen dat je dient te gebruiken, vind je terug in de e-mail met de samenvatting die je tijdens de intake hebt ontvangen en in de portal. Daar staat ook het verplichte betalingskenmerk dat je dient te gebruiken bij iedere storting op die rekening.

Wat is het rekeningnummer van de Stichting?

Je dient maandelijkse je maandbedrag over te maken naar de zakelijke beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen. Als je inlogt in de portal dan zie je in het overzicht het rekeningnummer van de zakelijke beheerrekening terug en ook je betalingskenmerk. Ook staat daar je maandbedrag!

Wie is de Stichting AOV voor Vakmensen

De Stichting AOV voor vakmensen is een stichting die opgericht is door FNV Zelfstandigen, PZO en VLOK. Speciaal voor het doel om een goede AOV voorziening te organiseren voor verschillende doelgroepen. Daarnaast zijn zij ook de rekeninghouder van de Zakelijk Beheerrekening van de Rabobank die wordt gebruikt voor de gelden van alle deelnemers.

Wat is het betalingskenmerk en waar vind ik het?

Als je lid bent van SamSamkring dien je iedere maand je maandbedrag (inleg en contributie) over te maken naar de Zakelijke Beheerrekening van Stichting AOV voor vakmensen. Doordat je bij iedere storting op die rekening je eigen unieke betalingskenmerk vermeld kunnen wij verantwoorden dat het geld daadwerkelijk van jou is. Indien je niet een bestaand betalingskenmerk vermeldt bij de transactie dan storten we het geld weer terug op de rekening waar het vandaan kwam.

Als je inlogt in de portal dan zie je in het overzicht je betalingskenmerk staan. Ook vind je daar je maandbedrag en alle transacties terug!

Wat is een SamSamrekening

Als je mee gaat doen met SamSamkring dien je maandelijks het afgesproken bedrag (je inleg + de contributie) over te maken naar de Zakelijke beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen. Meer informatie over die rekening vind je op deze pagina van het SamSam Servicebureau.

In het kort, je stort iedere maand onder vermelding van je unieke betalingskenmerk je maandbedrag op deze Zakelijk beheerrekening. Omdat op deze rekening geld van derden (dus geld dan niet van de rekeninghouder) mag staan is het eigenlijk je eigen bankrekening. Het geld is namelijk van jou en niet van de rekeninghouder. Dit noemen wij je SamSamrekening!

Hoe snel bereik ik de maximale buffer?

Uitgaande van het landelijke gemiddelde van 2,5% arbeidsongeschiktheid onder ondernemers is de maximale buffer in circa 24 maanden bereikt. Wat het in de praktijk is moet natuurlijk blijken. Als er weinig deelnemers ziek zijn bereik je je maximale buffer sneller dan wanneer er veel deelnemers ziek zijn. In onze portal kan je precies zien hoe hoog je maximale buffer is.

Hoe hoog zijn de kosten voor de arbodienst?

De kosten voor de arbodienst zijn per maand circa €1 per €1000 ‘dekking’. De arbodienstkosten worden naar rato van het afgesproken inkomen tijdens arbeidsongeschiktheid verrekend. Deze kosten worden op de laatste dag van de maand verrekend tegelijkertijd met de schenkingen.

Met welke arbodienst werken jullie samen?

Wij werken al jaren met wederzijds genoegen samen met Bureau Streefkerk. Op deze pagina van onze website vind je meer informatie over de manier waarop de arbodienst ingezet wordt en dit is de website van Bureau Streefkerk: www.bureaustreefkerk.nl.

Waarom krijg ik een factuur voor de inschrijfkosten?

Het SamSam Servicebureau handelt de inschrijvingen af en de afspraak is dat zij de kosten voor de inschrijving rechtstreeks met de deelnemers verrekenen. De kosten voor een arbeidsongeschiktheidsvoorziening zoals de onze mag je niet zakelijk verrekenen.  Kijk eventueel ook even naar deze post op de site van de KvK hier over (onderaan, schenkkringen fiscaal).

Meer weten?


SamSamkring email

Mail ons gewoon..

Samsamkring telefoon

Bel ons gewoon..
(030-2272620)

SamSamkring veelgestelde vragen

Check de veelgestelde vragen…

SamSamkring meedoen

Doe gewoon mee..