FAQ SamSamkring veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

In deze FAQ vind je het antwoord op alle veelgestelde vragen over SamSamkring.
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. We horen graag van je!

Storting eerste maandbedrag

Normaal gesproken rond je tijdens de intake alles af om mee te gaan doen met SamSamkring. De laatste stap van de procedure in onze portal is de storting van je eerste maandbedrag met een ideal betaling via de website van het SamSam Servicebureau.

Indien je echter dat maandbedrag overmaakt met een reguliere boeking (met het juiste betalingskenmerk uiteraard), dan kan je deelname alsnog starten mits je dat doet voor de een-na-laatste werkdag van de maand. Als je de handmatige storting na die dag hebt gedaan dan moet je alsnog, door in te loggen in de portal, via ideal het maandbedrag overmaken anders word je deelname een maand opgeschoven.

Is er een extra wachttijd voor zwangere deelnemers?

Het is belangrijk om te weten dat wij géén extra wachttijd kennen voor zwangere leden. Mocht je als deelnemr arbeidsongeschikt raken als gevolg van de zwangerschap, dan ontvang je, na de gebruikelijke twee maanden, gewoon schenkingen. Ongeacht hoe lang je al meedoet met SamSamkring.

In verwachting zijn is geen ziekte dus je ontvangt geen schenkingen tijdens een reguliere zwangerschap. Mocht je echter arbeidsongeschikt raken naar aanleiding van je zwangerschap dan het je dus wel recht op schenkingen.

Voor zelfstandigen is er bij zwangerschap een ZEZ uitkering. Je kunt voor meer informatie klikken op deze link.

Wat gebeurd er als ik de procedure voor de afgesproken startdatum nog niet heb afgerond?

In dit geval wordt op de geplande datum automatisch je deelname aan SamSamkring een maand opgeschoven naar de eerste dag van de volgende maand. Je krijgt daar op dat moment automatisch een e-mail over zodat je de procedure voor de volgende maand op tijd kunt afronden. Een week voor het einde van de maand en 2 dagen voor het einde van de maand krijg je ook nog herinneringse-mails die je er aan herinneren.

Je kan niet met terugwerkende kracht deelnemen aan SamSamkring en mocht je af willen zien van deelname neem dan even contact op met het SamSam Servicebureau!

Hoe berekenen we de schenkingen?

Iedere deelnemer schenkt aan maximaal twee deelnemers waarbij de berekening van de bijdrage gebaseerd is op schenkingen van iedereen aan iedereen die recht heeft op schenkingen. Op deze pagina van het SamSam Servicebureau staat meer informatie.

Hoe kan ik mijn bunq rekening opzeggen

Je hebt bij de bunq een account en 1 of meerdere rekeningen. Voordat je je account en daarmee ook je rekeningen kunt opzeggen dien je er eerst voor te zorgen dat er geen geld meer staat op je rekening(en). Vervolgens ga je via het menu dat onder in het scherm staat naar Profiel. Daar zie je (wellicht moet je naar beneden scrollen) onder je naam Plan (iPhone) of Abonnement (Android). Als je daar op tikt dan kan je op het volgende scherm onderaan (rode tekst) op “Account opheffen” tikken.

Hebben jullie een digitale flyer?

Ja die hebben we! Hier vind je onze digitale folder.

Wat als ik na opzegging toch weer mee wil doen?

Je bent en blijft van harte welkom. Maak een afspraak en vermeld dat je al eerder deelnemer bent geweest dan hebben we een leuke korting op de inschrijfkosten voor je.

Ik heb per ongeluk meerdere keren mijn maandbedrag gestort, wat nu?

Op dit moment is het nog niet mogelijk om geld terug te storten vanaf de derdengelden rekening naar jouw rekening als je er zelf teveel op hebt gezet. Je kan natuurlijk wel in de toekomst wat minder geld overmaken. Als je bijvoorbeeld voor 2 maanden je maandbedrag hebt gestort in plaats van voor 1 dan kan je gewoon een maand je maandbedrag niet storten.

Wil je je saldo weten? Ga naar de portal (via deze link) en kies in het menu voor “Mijn buffer”.

Kan ik mijn dekking verlagen?

Dit kan per de eerste van elke maand doen en verlagen is nog makkelijker dan verhogen. Op deze pagina van het SamSam Servicebureau staat meer uitleg wat je dan moet doen.

Kan ik jullie machtigen mijn maandbedrag automatisch te incasseren?

Nee, dit is niet mogelijk. Daarom adviseren we altijd om een automatische overboeking in te stellen op de 25e dag van de maand. Zo voorkom je een saldotekort. Vergeet niet je betalingskenmerk ook te vermelden. Je vindt alle relevante informatie terug in de portal.

Kan ik mij ziekmelden als ik een saldotekort heb?

Nee, dit is niet mogelijk. Op dat moment hou je je niet aan de regeltjes van SamSamkring en heb je dus geen recht op schenkingen. Vul je saldo aan en het is weer geregeld :-).

Hoe kan ik overstappen van de bunq bank naar de zakelijke beheerrekening?

Stuur vanaf het e-mailadres dat bij ons geregistreerd staat een email naar het Servicebureau (kringadmi@samsamservicebureau.nl) en we helpen je verder. Je krijgt dan een e-mail met informatie waarna je de procedure zelf kan starten.

Jaaroverzicht bunq rekening voor bunq gebruikers

Een deel van de leden die meedoet met SamSamkring gebruikt een bunq rekening als SamSam Rekening. Het jaaroverzicht van deze rekening kun je vinden in de bunq app via profiel – boekhouding – jaaroverzicht.

Is het geld nog van mij als het bij iemand anders op de rekening staat?

Ja! Omdat het geld op de Zakelijke Beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen staat en dat is een derdengeldenrekening voor ondernemers. Het geld is van jou en niet van de rekeninghouder. Daarom werken we met betalingskenmerken en identificatie van iedereen die de rekening gebruikt. Op deze pagina van het SamSam Servicebureau kun je e.e.a. nog eens nalezen.

Heeft het gebruik van mijn SamSam Rekening effect op mijn belasting aangifte?

Ja zeker, het geld is wettelijk van jou en niet van de rekeninghouder. Als je op 1 januari van het relevant belastingjaar geld op die rekening had staan krijg je een jaaroverzicht van hoeveel geld er op dat moment op de rekening stond dat je kan gebruiken voor je IB aangifte (vermogensrendementsheffing). Op deze pagina van het SamSam Servicebureau kan je e.e.a. nog eens nalezen.

Waarom moet ik mij identificeren?

Het is een eis van de Rabobank dat de Stichting precies weet van wie het geld is dat op de zakelijke beheerrekening staat. Daarom is identificatie noodzakelijk, wij registreren alleen je geboortedatum, je geboorteplaats en de persoon die de identificatie heeft gedaan. Dat is voldoende.

Vervolgens koppelen we iedere transactie door middel van het verplichte betalingskenmerk aan een persoon. En als je arbeidsongeschikt raakt dien je je ook te identificeren. Hierdoor kan de accountant controleren dat alle transacties die op de rekening plaats vinden ook passen bij het doel waarvoor de rekening is afgesloten.

Waarom moet ik vanaf een privé rekening geld overmaken?

Alleen de Rabobank heeft een speciale rekening voor derdengelden die door ondernemers kan worden gebruikt (de zakelijke beheerrekening). In het verleden is daar misbruik van gemaakt en de Rabobank is alert op het gebruik van de rekening. De stichting heeft er daarom voor gekozen dat de maandelijkse stortingen alleen vanaf een privé rekening mag worden gedaan (anders dan een zakelijke bankrekening). Er is veel bij gebaat dat de Rabobank erg tevreden is met de manier waarop de stichting omgaat met de rekening.

Rekeningnummer online storting

Bij een online betaling gaat het geld niet rechtstreeks naar de rekening van de begunstigde (Stichting AOV voor Vakmensen) maar naar een tussenrekening van de Payment Server Provider (Mollie). Het klopt dus dat het rekeningnummer van je eerste storting van je maandbedrag anders is dan het rekeningnummer dat je dient te gebruiken als je zelf rechtstreeks geld stort (zie ook “Wat is het rekeningnummer van de Stichting?”).

Hoe weet ik hoeveel geld ik heb gespaard?

Door in te loggen in de portal kan je via het menu item “Mijn buffer” zien wat je saldo is op de zakelijke beheerrekening. Daar vind je ook de hoogte van je buffer terug (die hoger of lager kan zijn dan je saldo). Het is natuurlijk de bedoeling dat je saldo minimaal gelijk is aan de vereiste buffer. Heb je een saldotekort dan zie je dat hier ook terug.

Wat is het verschil tussen mijn saldo en mijn buffer?

Als je inlogt in de portal dan kom je via het menu-item “Mijn Buffer” op een pagina met je buffer overzicht. Dit is een voorbeeld :

Saldo status: Er staat hier meer geld op de schenkrekening (banksaldo) dan noodzakelijk is (reservering schenkbuffer = vereiste schenkbuffer). Van het banksaldo is dus een deel gereserveerd voor de schenkingen.

Schenkbuffer status: Het voor schenkingen beschikbare geld (huidige schenkbuffer) is lager dan de maximale schenkbuffer.

In onderstaand voorbeeld is er een saldotekort:

Saldo status: het banksaldo is lager dan de vereiste schenkbuffer (reservering schenkbuffer) er is dus een saldotekort.

Schenkbuffer status: Hier staat weer het bedrag dat beschikbaar is voor schenkingen (huidige schenkbuffer) en de maximale buffer.

Dus in het kort:

Banksaldo = Hoeveelheid geld dat op je schenkrekening staat.
Reservering schenkbuffer = Hoeveelheid geld dat er op je rekening zou moeten staan gezien de afspraken van de schenkkring.

Huidige schenkbuffer = Hoeveelheid geld dat op je schenkrekening staat dat gereserveerd is voor schenkingen.
Maximale schenkbuffer = 12 x 4,5% x je dekking.

Meer weten?


SamSamkring email

Mail ons gewoon…

Samsamkring telefoon

Bel ons gewoon…
(030-2272620)

SamSamkring veelgestelde vragen

Check de veelgestelde vragen…

SamSamkring meedoen

Doe gewoon mee…


SamSamkring, ziek en toch inkomen. Voor en door ondernemers!