Veelgestelde vragen

Het zijn in ieder geval veel antwoorden op mogelijke vragen…

bunq – toegang tot rekening herstellen (disconnect)

Het kan zijn dat je per ongeluk de toegang tot je rekening hebt verbroken of dat dit door de bunq is gedaan (ivm proefperiode of niet betaalde facturen). Je krijgt hier dan meteen een mailtje over met de vervolgstappen.

Door in te loggen in de portal kan je de QR code scannen met de bunq app om de toegang te herstellen.

bunq – abonnement aanpassen

Voor onze schenkkring kan je van het goedkoopste abonnement van bunq gebruik maken, “Easy Bank”.

  • Om over te stappen mag je maar 1 rekeningnummer in gebruik hebben.
  • Als je een extra rekening hebt kan je die opheffen (Home – op rekening tikken – rechtsboven tandwieltje – onderaan rekening opheffen).
    • Let wel, dit mag niet de rekening zijn waarmee je de bunq facturen betaald (Controleren/aanpassen via Profiel – rechtsboven tandwieltje – Mijn Plan – Gewenste Facturatie rekening)
  • Abonnement aanpassen via Profiel – tandwieltje rechtsboven – Mijn Plan – Plan aanpassen
    • zie ook deze pagina op de website van het servicebureau
Hoe snel bereik ik de maximale buffer?

Uitgaande van het landelijke gemiddelde van 1,5% arbeidsongeschiktheid onder ondernemers is de maximale buffer in circa 19 maanden bereikt. Zolang het percentage arbeidsongeschiktheid bij ons lager is gaat het sneller natuurlijk. Op het moment van schrijven van deze FAQ was het gemiddelde percentage van de afgelopen 12 maanden in onze kring 0,9%. Uitgaande van 1% schenkingen in onze kring bereik je de maximale buffer in 16 maanden.  In onze portal kan je precies zien hoe hoog je maximale buffer is.

Hoe hoog zijn de kosten voor de arbodienst?

De kosten voor de arbodienst zijn per maand circa €1 per €1000 ‘dekking’. De arbodienstkosten worden naar rato van het afgesproken inkomen tijdens arbeidsongeschiktheid verrekend. Deze kosten worden op de laatste dag van de maand verrekend tegelijkertijd met de schenkingen.

Met welke arbodienst werken jullie samen?

Wij werken al jaren met wederzijds genoegen samen met Bureau Streefkerk. Op deze pagina van onze website vind je meer informatie over de manier waarop de arbodienst ingezet wordt en dit is de website van Bureau Streefkerk: www.bureaustreefkerk.nl.

Waarom krijg ik een factuur voor de inschrijfkosten?

Het SamSam Servicebureau handelt de inschrijvingen af en de afspraak is dat zij de kosten voor de inschrijving rechtstreeks met de deelnemers verrekenen. De kosten voor een arbeidsongeschiktheidsvoorziening zoals de onze mag je niet zakelijk verrekenen.  Kijk eventueel ook even naar deze post op de site van de KvK hier over (onderaan, schenkkringen fiscaal).

Kan ik SamSamkring straks combineren met de verplichte AOV voor zzp’ers?

Ja dat kan! Door je AOV te combineren met SamSamkring kun je veel geld besparen. De premie gaat omlaag en de eerste 2 jaar zijn gedekt.
SamSamkring biedt een inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid voor een periode van maximaal 2 jaar. Als je dus je eigen risico voor de verplichte AOV op 2 jaar instelt, scheelt dat behoorlijk wat premie. Bij SamSamkring bepaal je zelf welk inkomen je wilt hebben. De eerste twee jaar heb je dus gegarandeerd het inkomen dat je nodig hebt. Kortom: De meest ideale combinatie!

Lees hier meer over de combinatie SamSamkring met de verplichte AOV.

Wanneer zijn er transacties op mijn rekening?

Je maakt zelf natuurlijk geld over naar je rekening. Vervolgens maakt de penningmeester op de derde dag van de maand de contributie over naar de rekening van de vereniging en op de laatste dag van de maand worden de schenkingen gedaan. Indien het niet mogelijk blijkt de contributie op de derde dag van de maand over te maken dan wordt het een week later weer geprobeerd.

Naar wie en wanneer moet ik de contributie overmaken?

Je hoeft zelf geen contributie over te maken. De penningmeester maakt op de derde dag van iedere maand de contributie over naar de rekening van de vereniging. Indien je onvoldoende saldo hebt of de machtiging (tijdelijk) verbroken is dan proberen we het een week later nog een keer.

Accepteert mijn hypotheekverstrekker SamSam als een AOV verzekering?

Dat kunnen we je helaas niet vertellen.

In eerste instantie is een AOV geen verplichting voor het afsluiten van een hypotheek. Sinds een paar jaar is zelfs de verplichting van een overlijdensverzekering vervallen. Het is echter wel zo dat elke geldgever zijn eigen voorwaarden en eisen kan/mag stellen. In theorie kan het dus zijn dat een betreffende geldgever een AOV verzekering als aanvullende eis stelt. Of de geldgever SamSam dan als volwaardig alternatief ziet kunnen wij niet inschatten.

Meer weten?


Mail ons gewoon..

Bel ons gewoon..
(030-2272620)

Check de veelgestelde vragen…

Regel je inkomen bij ziekte

Doe gewoon mee..