Wanneer zijn er transacties op mijn {rekeningnaam}?
Je maakt zelf geld over naar je {rekeningnaam}. Vervolgens maakt de penningmeester van Stichting Beheer Deelnemersgelden meestal op de derde dag van de maand de administratiekosten over en op de één na laatste werkdag van de maand worden de schenkingen gedaan. Op de website van het SamSam Servicebureau staat op deze pagina nog meer informatie over de rekening die gebruikt wordt.
Waarom moet ik vanaf een privé rekening geld overmaken?
Alleen de Rabobank heeft een speciale rekening voor derdengelden die door ondernemers kan worden gebruikt (de zakelijke beheerrekening). In het verleden is daar misbruik van gemaakt en de Rabobank is alert op het gebruik van de rekening. De stichting heeft er daarom voor gekozen dat de maandelijkse stortingen alleen vanaf een privé rekening mag worden gedaan (anders dan een zakelijke bankrekening). Er is veel bij gebaat dat de Rabobank erg tevreden is met de manier waarop de stichting omgaat met de rekening.
Hoe berekenen we de schenkingen?
Iedere deelnemer schenkt aan maximaal twee deelnemers waarbij de berekening van de bijdrage gebaseerd is op schenkingen van iedereen aan iedereen die recht heeft op schenkingen. Op deze pagina van het SamSam Servicebureau staat meer informatie.
Met hoeveel transacties ontvang ik schenkingen?
Momenteel ligt het gemiddelde aantal transacties dat je hebt als je schenkingen ontvangt op ongeveer 25.
Een deel van de leden die meedoet met {label} gebruikt een bunq rekening als {rekeningnaam} en een steeds groter wordend deel maakt gebruik van de zakelijke beheerrekening van Stichting Beheer Deelnemersgelden. Er is 1 transactie per bunq rekening en 1 transactie vanaf de zakelijke beheerrekening (namens meerdere deelnemers). Omdat er steeds meer mensen van die zakelijke beheerrekening gebruik gaan maken en nieuwe deelnemers niet meer van de bunq rekening gebruik kunnen maken neemt het gemiddelde aantal transacties per arbeidsongeschikte deelnemer die schenkingen ontvangt steeds verder af.
Hoe hoog zijn de kosten voor de arbodienst?
De kosten voor de arbodienst zijn gemiddeld circa €1 per €1000 ‘dekking’. De arbodienstkosten worden naar rato van het afgesproken inkomen tijdens arbeidsongeschiktheid verrekend. Deze kosten worden op de laatste dag van de maand verrekend tegelijkertijd met de schenkingen.
Waarom krijg ik een factuur voor de inschrijfkosten?
Het SamSam Servicebureau handelt de inschrijvingen af en de afspraak is dat zij de kosten voor de inschrijving rechtstreeks met de deelnemers verrekenen. De kosten voor een arbeidsongeschiktheidsvoorziening zoals de onze mag je niet zakelijk verrekenen. Dus ook de BTW is niet aftrekbaar. We hebben hiervan schriftelijke bevestiging van de Belastingdienst.
Kan ik {label} straks combineren met de verplichte AOV voor zzp’ers?
Ja dat kan! Door je (verplichte)AOV te combineren met {label} kun je veel geld besparen. De premie gaat omlaag en de eerste 2 jaar zijn gedekt.
{label} biedt een inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid voor een periode van maximaal 2 jaar. Bij {label} bepaal je zelf welk inkomen je wilt hebben. De eerste twee jaar heb je dus gegarandeerd het inkomen dat je nodig hebt. Kortom: De meest ideale combinatie!
Naar wie en wanneer moet ik de contributie overmaken?
Je hoeft zelf geen contributie over te maken. De penningmeester van Stichting Beheer Deelnemersgelden die je hiervoor gemachtigd hebt maakt op de derde dag van iedere maand de contributie over naar de rekening van de vereniging. Op de website van het SamSam Servicebureau staat op deze pagina nog meer informatie over de rekening die gebruikt wordt.
Accepteert mijn hypotheekverstrekker {label} als een AOV verzekering?
Dat kunnen we je helaas niet met zekerheid vertellen maar, we krijgen van deelnemers regelmatig te horen dat {label} door hypotheekverstrekkers wordt geaccepteerd als alternatief voor een AOV.
In eerste instantie is een AOV geen verplichting voor het afsluiten van een hypotheek. Sinds een paar jaar is zelfs de verplichting van een overlijdensverzekering vervallen. Het is echter wel zo dat elke geldgever zijn eigen voorwaarden en eisen kan/mag stellen. In theorie kan het dus zijn dat een betreffende geldgever een AOV verzekering als aanvullende eis stelt. Of de geldgever {label} dan altijd als volwaardig alternatief ziet kunnen wij niet inschatten.