De schoonheid van kwaliteit

Dit is Stefan Sterrenberg. Hij is deelnemer aan onze schenkkring voor ondernemers maar ik ken hem al langer want Stefan werkt in mijn oude vakgebied, kwaliteitsmanagement. En wat wij daar beiden zo leuk aan vinden is dit: als kwaliteitsmanager of auditor mag je binnen kijken bij allerlei bedrijven. En praten met mensen over hun werk. Ik was benieuwd hoe het met hem gaat dus ik belde hem voor een interview. We praten over kwaliteitsmanagement en Stefan vertelt waarom hij kiest voor SamSamkring.

Kijkje in de keuken

Ik ben Stefan en ik help organisaties in de zorg- en welzijnssector met verbeteren of handhaven van de kwaliteit en veiligheid. De vragen die ik krijg zijn heel divers. Het kan zijn: “We willen een certificaat halen, wil je ons daarbij helpen?” Maar ook: “Onze kwaliteitsmanager gaat met verlof, kun jij tijdelijk inspringen?” Ik werk voor instellingen voor bijvoorbeeld ouderenzorg maar adviseer ook een thuiszorgorganisatie die HKZ certificaat wil.

Het uitdagende van ondernemerschap vind ik de variatie bij verschillende opdrachtgevers. In een vaste baan heb je natuurlijk ook afwisseling maar zit je wel steeds in dezelfde biotoop. Wat ook prettig is: in een relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer kun je de verwachtingen scherper benoemen. Opdracht is opdracht, je moet iets neerzetten.
Het leukste vind ik het interim werk. Want dan kun je een tijdje met elkaar oplopen. Als je langer bij elkaar betrokken bent, kun je relaties opbouwen en zie je de stappen die gezet worden. Maar auditen doe ik ook graag. Omdat je dan met mensen over hun werk praat en samen kijkt naar verbeterpotentieel. Eigenlijk krijg je steeds de gelegenheid ergens een kijkje in de keuken te nemen en zie je hoe deze organisaties zich in de loop van de tijd ontwikkelen.

Leren, reflecteren en verbeteren

Waarom ik warm loop voor kwaliteitsmanagement? Omdat het altijd gaat over reflecteren, leren en verbeteren, over ontwikkeling. Binnen kwaliteitsmanagement doe je dat echter gestructureerd, volgens een methode of kapstok. Aantoonbaar maken van verbeteringen kan op vele manieren. Dat hoeft niet per se meten of kwantificeren te zijn. Soms is het een kwestie van waarnemen. Merkbaar is dan belangrijker dan meetbaar.

Klanten te zien groeien

Veel organisaties werken met een jaarplan. Daarin staan vaak wat abstractere ideeën over missie, visie en strategie. De kunst is om die begrippen te vertalen naar de werkvloer.Voor certificering moeten organisaties de voortgang op dat jaarplan meten en aan het einde terugkijken in een managementreview. De hamvraag is dan: heb je je jaarplan kunnen verwezenlijken?
Ik zal een voorbeeld geven: Vorig jaar heb ik een klant begeleid naar certificering. Het zijn beginnende ondernemers, net als ik, en dat gaf al een klik. Het is een organisatie in de jeugdzorg, een met een vrij onorthodoxe aanpak en een eigen signatuur. Het was mooi om samen vanuit hun missie met alle bouwstenen een kwaliteitsmanagementsysteem te maken. En de kers op de taart is dan natuurlijk de audit waarbij van een externe auditor te horen krijgen dat het harde werken een certificaat verdient. Ik ben nu alweer benieuwd hoe het straks bij de managementreview is. Tof om ze te zien groeien.

Ik doe mee met Samsamkring omdat..

… je het met zo min mogelijk gedoe geregeld wilt hebben! En het liefst bij mensen die je vertrouwt. Jullie zijn idealistisch gedreven. En ik vind de vorm die jullie gekozen hebben, met een democratische vereniging met een ledenvergadering en daarnaast een serviceorganisatie, heel mooi. Jullie zijn no-nonsense en servicegericht, je maakt het deelnemers makkelijk. Jullie hebben ondernemingsgeest daar zie ik gelijkgestemdheid in.

Wil je weten wat Stefan voor jouw organisatie kan doen? Kijk dan eens op zijn website.

Nu weet je waarom hij kiest voor SamSamkring.
Wil jij ook meedoen met SamSamkring? Dat kan! Iedere ondernemer is welkom, ongeacht leeftijd of medische geschiedenis. Check je mogelijkheden hier of meld je aan.