Ik houd van innovatie
Hans Hoekstra helpt organisaties die producten of diensten aanbieden in de zorg- en onderwijsmarkt bij het verbeteren van hun salesresultaten. Na jarenlange commerciële ervaring in diverse markten heeft hij vorig jaar besloten om Marktwijs op te richten.
Hans werkt samen met zijn vrouw Kim de Mos. Hans: “Het merk Marktwijs bestaat uit twee onafhankelijke bedrijven: Kim richt zich op onderwijsmanagement & advies. Zij is op onderwijskundig gebied zeer ervaren en werkt als interim directeur voor het primair onderwijs (basisschool).”
Hans focust zich op sales- en business development-activiteiten voor zijn opdrachtgevers. Zijn klanten richten zich op de onderwijs- of zorgmarkt en zijn o.a. leermiddelen-ontwikkelaars, onderwijsinstellingen of organisaties die actief zijn in e-health en zorginnovatie.
Innovatie versus traditionele aanpak
“Ik help mijn klanten om commercieel succesvoller te zijn. En dat kan op allerlei manieren. Soms voer ik een marktonderzoek uit of schrijf ik marktbewerkingsplan. Maar veelal is de opdracht “benader voor ons een nieuwe markt met een bestaand product of dienst of introduceer in onze huidige markt een nieuw product.”
Het allerleukst is om zelf aan tafel bij klanten van mijn opdrachtgevers deals te sluiten en te servicen.” En dat resulteert dan (als het goed is) in mooie resultaten en blije mensen. Zo begeleid ik, voor een private onderwijsinstelling die grotendeels via e-learning opleidt, samenwerkingen met publieke onderwijsinstellingen (ROC’s). Hierdoor is het mogelijk e-learning te combineren met regulier onderwijs zoals we dat al jaren kennen. Die combinatie is zo krachtig dat docenten van ROC’s ons teruggeven dat leerlingen veel sneller leren, gewoon ‘meer weten’ en dat de onderwijskwaliteit verbeterd is!
Waarom loop je hier warm voor?
Innovatie boeit mij. De wereld verandert steeds sneller en eigenlijk is dat een voortdurend proces geworden. De sectoren onderwijs en zorg zijn wat behoudender. Innovatie en digitalisering is toch een forse uitdaging en organisaties vragen zich constant af wat ze moeten doen: er is urgentie, we moeten bewegen, hoe pakken we de het aan?
Ik vind het leuk om het creatief aan te vliegen en te bedenken met welke, niet voor de hand liggende, partijen we moeten samenwerken. Er zijn soms parallellen die niet voor de hand liggen. In gesprek met iemand uit de educatieve sector gaf ik laatst het advies: bied je onderwijskennis eens aan de financiële sector aan. Als consument en ondernemer krijg ik namelijk geregeld berichten van mijn bank waarin zij mij stimuleren na te denken over mijn financiën. De financiële instelling wil mij graag kennis bijbrengen en onderwijzen, waarom werk je als onderwijsinstelling niet samen met de financiële sector? Ik heb haar aangeraden eens wat hoofdkantoren van banken te bellen, wie weet waar je uitkomt!
Wat mij verder drijft is dat deze zorg en onderwijs een grote impact op mensen en ontwikkeling of welzijn van mensen hebben, en daar wil ik aan bijdragen.
Buffer biedt zekerheid
“Ik vind SamSamkring een slimme, collectieve en betrouwbare oplossing. Door de gezamenlijke buffer heb ik zekerheid dat leden krijgen waar ze recht op hebben. Bestaande grote partijen weten niet zo goed wat ze met de flexibele arbeidsmarkt aan moeten. SamSamkring is mooi van deze tijd!
Wat ik ook fijn vind is dat SamSamkring gaat voor schaalgrootte. Dat is bedrijfseconomisch verstandig en beter voor de efficiency en automatiseringskracht. En het mag voor mij zakelijk blijven, ik hoef niet zo dicht op de andere leden te zitten.”
Hans Hoekstra richt zich met Marktwijs op interim salesmanagement en business development in de zorg- en onderwijsmarkt