De gelukkige ondernemer
Ella Breij is niet zomaar een professional organizer. Want in haar onderneming metElla combineert zij haar organizer skills met aandacht voor het psychosociaal welzijn van haar klanten. En dat leidt tot bijzondere gesprekken en resultaten.
Sinds haar eerste baan in 1975 in een bejaardentehuis heeft Ella altijd in de zorg gewerkt. In 2008 rondde zij de academie voor psychosociaal welzijn af en besloot: “ik wil niet alleen met mensen aan tafel zitten praten omdat ik meer kan bereiken door iets te doen en te praten tegelijk.”
Professional organizer is een vrij beroep. Er is een beroepsvereniging (NBPO) en iedereen vult het op eigen wijze in. Sommige collega’s richten huizen in voor expats, anderen doen alleen de administratie. Ik heb door mijn zorgachtergrond voor deze combinatie gekozen. Zo ben ik op een andere manier met mijn ervaring aan het werk.
Soms zijn we bijvoorbeeld papieren aan het uitzoeken en dan praten we wat of stel ik een vraag als: “Hoe was je als kind?” en dan gebeurt er iets. Dat kan heftig zijn. Daar ruimte aan geven en voortgang boeken. Dat is het prachtigste van mijn vak. Eigenlijk is het heel praktisch maar ik bereik diepgang die je in een praktijk niet bereikt. Ik pas mijn tijden aan op spanningsboog van de klant. Vaak heb ik 3 uur en daarvan zijn delen productief en dan weer niet. Bij mijn werkwijze hoef je niet constant in je denken te zitten. Als het gaandeweg een gesprek is komt er in mijn ervaring meer uit.
Klanten komen soms op advertenties af maar vaker via-via, uit mijn ontbijt-netwerk, via facebook of met een verwijzing van de WMO. Soms heeft een klant weinig vertrouwen. Als ik dan toch binnen kom omdat ik niet alleen kom praten en ik bereik iets ben ik heel trots.
Geraakt door mijn werk
Een tijdje geleden belde een klant af, want zij zat niet goed in haar vel. Ik stelde voor dat ik in ieder geval even langs zou komen. Ik ben gegaan met het idee misschien doen we niks of drinken we alleen koffie. Mevrouw was begonnen met schoenen uitzoeken en alles lag overhoop. We zijn naast elkaar aan het werk gegaan, waardoor mevrouw uit haar negatieve denken geraakte. Zo ontstaat er actie met schoenen wegbrengen naar anderen en de container van het Leger des Heils. En dat gaf zoveel energie, zodat de stemming ook weer veranderde.
Soms zijn het heftige verhalen dus je moet het wel kunnen handelen. Door mijn zorgachtergrond kan ik dat. En ik kan het doen omdat ik gezond ben en uitgerust ben om dit werk te doen.
Soms ben ik heel erg geraakt door een klant en dat is ook mooi; je mag ook geraakt worden door je werk.
De gelukkige ondernemer
Ik vind het grote voordeel dat ik nu zelfstandig ondernemer ben. Ik ben als ondernemer echt gelukkiger. Werken onder managers vond ik lastig en nu heb ik ruimte om mijn eigen keuzes te maken. Effect op kinderen: durven kiezen, niet voor inkomsten blijven hangen in een baan maar stappen durven zetten en eigen pad te kiezen.
Corona was gelukkig geen probleem; als ik niet bij klanten terecht kon ging ik meer in de zorg doen. Die vrijheid en flexibiliteit heb je als ondernemer. En dat moet ook wel om je onderneming draaiend te houden.
Het leven gaat niet altijd rechtdoor
Toen ik begon met ondernemen dacht ik: “Ik wil mijn werk doen en als dat niet kan financieel gedekt zijn. Want we denken altijd dat het leven rechtdoor gaat maar ineens is er een pandemie of erger nog: een oorlog. En iedereen kan ziek worden. Een AOV kreeg ik op mijn leeftijd niet. Verzekeraars zien dat als risico, terwijl ik fit en gezond ben. Ik merk natuurlijk wel dat ik wat ouder ben maar ik kan alles. Bij SamSamkring vond ik het mooi dat het geld van mij blijft op mijn eigen rekening. De kosten voor de schenkingen waren eerst heel laag en dat is nu iets hoger maar dat is inherent aan de tijd en corona. Maar wat overblijft is en blijft van mij en dat voelt goed.”
Bij SamSamkring zijn alle ondernemers welkom! Bij ons regel je op een slimme manier een inkomen tijdens ziekte. Zeker, eerlijk, flexibel en uiteraard betaalbaar! Nieuwsgierig? Check dan snel je mogelijkheden en kosten met de SamSamCheck.