Agenda
1. Opening en vaststelling agenda
De voorzitter van de vergadering opent de vergadering en stelt de agenda vast.
- Ingekomen stukken
- Het bestuur heeft een brief van het bestuur van stichting AOV voor Vakmensen ontvangen als ingekomen stuk voor de ALV. Omdat we daar nog vragen over hadden hebben we deze brief niet direct toegevoegd aan de stukken. Omdat we geen reactie hebben ontvangen hebben we nu (12 maart 2025) besloten het ingekomen stuk te publiceren bij deze agenda. Het ingekomen stuk met onze reactie op de gemaakte punten vind je via deze link. Het originele document vind je in PDF vorm hier (incl. correctie van 1 woord op 13-03-2025). Indien we alsnog een reactie krijgen dan publiceren we dat stuk op deze plaats.
- Status gewenste wijzigingen ALV 2023
- Verhoging maximale dekking
- Dekking van vaste zakelijke lasten
Indien het bestuur van Stichting AOV voor Vakmensen voorafgaande aan de ALV de schriftelijke bevestiging van hun vragen aan de belastingdienst heeft ontvangen komt agendapunt 8 te vervallen. Het bestuur van de vereniging is namelijk op dat moment bevoegd te besluiten de maximale dekking aan te passen.
2. Notulen van de ALV van 27-03-2024
De notulen van de ALV van 27-03-2024 moeten nog formeel worden vastgesteld. Deze notulen vind je hier.
Het bestuur adviseert de ALV akkoord te gaan met het volgende voorstel.
De voorzitter stelt aan de orde het voorstel om:
– Akkoord te gaan met de notulen van de ALV van 27 maart 2024.
3. Jaarrekening 2024
De financiën van de vereniging zijn heel eenvoudig. De inkomsten bestaan alleen uit de contributie en de vergoeding van de arbodienstkosten. De enige uitgaven zijn de bankkosten voor de bankrekening van de vereniging, de kosten voor de KvK en de kosten die de vereniging betaalt aan het SamSam Servicebureau B.V (inclusief de arbodienstkosten). Per saldo komt er net zoveel in als er uit gaat. De jaarcijfers zijn goedgekeurd en ondertekend door de kascommissie, dat document vind je hier.
Het bestuur adviseert de ALV akkoord te gaan met dit voorstel.
De voorzitter stelt aan de orde het voorstel om:
– Akkoord te gaan met de jaarrekening 2024 en de penningmeester te dechargeren.
4. Kwijting voor het in 2024 door het bestuur gevoerde beleid
Oftewel, vind je dat het bestuur het in 2024 netjes heeft gedaan en heb je geen bezwaren tegen het gevoerde beleid?
De voorzitter stelt aan de orde het voorstel om:
– Het bestuur te kwijten van het door haar gevoerde beleid in 2024
5. Standaard gebruik derdengeldenrekening bij Stichting Beheer Deelnemersgelden
Einde gebruik bunq rekeningen
Het SamSam Servicebureau heeft aan het bestuur van de vereniging aangegeven de ondersteuning voor het gebruik van bunq rekeningen als SamSam rekening te stoppen. Hiervoor zijn een aantal redenen:
- Steeds minder leden maken er gebruik van
- De kosten nemen toe door verdere ontwikkelingen bij de bunq
- De API van de bunq bank blijkt onbetrouwbaar te zijn t.a.v. de manier waarop die voor ons gebruikt wordt.
Dit laatste punt heeft alleen effect op de hoeveelheid werk die het Servicebureau in de software moet steken en niet op de betrouwbaarheid van de transacties.
Als bestuur vinden we dit vervelend voor de leden die graag bij de bunq willen blijven, maar we zien zelf ook voordelen:
- Afhandeling van betalingen en schenkingen gaat op 1 manier via procuratie procedure stichting.
- Accountantscontrole is eenvoudiger.
- Reserves van de schenkkring zijn beter geborgd.
Stichting AOV voor Vakmensen
Een deel van onze leden maakt gebruik van de zakelijke beheerrekening die Stichting AOV voor vakmensen beheert. Hier zijn zoals op 15 november 2024 gecommuniceerd een aantal nadelen aan verbonden. Zie ook de e-mail die toen verstuurd is.
Nieuwe deelnemers
Sinds december 2024 gebruiken nieuwe leden van de vereniging de zakelijke beheerrekening van Stichting Beheer Deelnemersgelden.
Verdere vereenvoudiging
Het bestuur stelt voor het gebruik van een SamSam rekening te standaardiseren en te beperken tot het gebruik van de zakelijke beheerrekening die beheert wordt door Stichting Beheer Deelnemersgelden. Ter voorbereiding zijn procedures ontwikkeld waardoor leden kosteloos kunnen overstappen.
Concrete stappen voor de leden
Het servicebureau start de overstap met een e-mail aan alle leden die over moeten stappen. Via een link kom je op een pagina om de machtigingen af te geven. Vervolgens zijn er twee iDEAL-betalingen (met tussenpozen) en dient er een nieuwe automatische overschrijving ingesteld te worden. Iedereen krijgt herinneringen via e-mail en sms. Deze procedure starten we uiteraard direct na een besluit van de ALV om met dit voorstel akkoord te gaan.
Rechtspersonen die lid zijn
Rechtspersonen die lid zijn van SamSamkring mogen zelf bepalen van welke zakelijke beheerrekening hun deelnemers gebruik maken.
Het bestuur adviseert de ALV akkoord te gaan met dit voorstel.
De voorzitter van de vergadering stelt aan de orde het voorstel om:
– Alle leden voor deelname aan de schenkkring te verplichten om per 1 juli 2025 gebruik te maken van de zakelijke beheerrekening die door stichting Beheer Deelnemersgelden wordt beheert.
6. Verhoging van de contributie
Al sinds de start van SamSamkring in juli 2018 bedraagt de contributie € 15 per maand. Helaas is het Servicebureau genoodzaakt om de kosten per deelnemer te verhogen. Dit heeft direct effect op de contributie.
In de nieuwe contributie van € 16,50 zitten de servicekosten van € 1,00 voor het gebruik van een zakelijke beheerrekening zoals besloten tijdens de ALV van maart 2022 al verdisconteerd.
Het bestuur adviseert de ALV akkoord te gaan met het volgende voorstel
De voorzitter stelt aan de orde het voorstel om:
– De contributie van de vereniging te verhogen naar € 16,50 per maand.
7. Toelichting aanpassing reglement
Het bestuur wil een aantal wijzigingen in het reglement van de vereniging aan jullie voorleggen. Het reglement kan niet zomaar aangepast worden, dat kan alleen als minimaal twee derde van de leden een stem uitbrengen (het quorum) en twee derde van de stemmen akkoord gaan met de wijziging. Bij de volgende agendapunten vind je de twee voorstellen waarvoor wij de ledenvergadering om een besluit vragen.
Met deze link open je het concept reglement. Met ‘wijzigingen bijhouden’ hebben wij daarin een aantal voorstellen voor wijzigingen gedaan. De toelichting op die punten vind je terug bij de volgende twee agendapunten.
8. Aanpassing reglement - Verhoging maximale dekking naar € 6000 (besluit 1 reglement)
In het concept reglement staat een wijziging aangegeven met “Besluit 1”.
Toelichting:
Door de gestegen kosten maar ook inkomsten van deelnemers is er een behoefte aan een hogere dekking. Doordat deelnemers naar rato van hun dekking bijdragen aan de schenkkring heeft dit geen impact op de kosten (bij een natuurlijk verdeling). Door het grote aantal deelnemers en het systeem van schenken aan willekeurige personen blijven de schenkingen onder de belastingvrije schenkdrempel en ontvangen alle deelnemers nog steeds netto gelden. De belastingdienst heeft reeds mondeling toegezegd dat dit mogelijk is.
Het bestuur adviseert de ALV akkoord te gaan met dit voorstel.
De voorzitter stelt aan de orde het voorstel om:
– Het reglement van de vereniging te wijzigen, overeenkomstig het aan de vergadering overgelegde ontwerp opgesteld door het bestuur van de vereniging met kenmerk: “Reglement Samsam Kring Zakelijk I v7.1” wat betreft de wijzigingen gemarkeerd met de opmerking “Besluit 1”.
9. Aanpassing reglement - Uitzondering (para)medische ondernemers (besluit 2 reglement)
In het concept reglement staat een wijziging aangegeven met “Besluit 2”.
Toelichting:
Enkele leden hebben gevraagd deze aanpassing van het reglement voor te leggen aan de ALV. Medisch personeel kan besmet raken met MRSA-bacterie of het hepatitus B-virus waarna ze niet meer mogen werken. In onze definitie van arbeidsongeschiktheid hebben leden die dit overkomt geen recht op schenkingen omdat wij de definitie “Herkenbaar en benoembaar ziektebeeld” hanteren.
Het verzoek van de leden is de ALV voor te stellen de definitie van arbeidsongeschiktheid voor (para)medisch personeel uit te breiden waardoor zij na twee maanden niet te mogen werken ook recht krijgen op schenkingen.
Het bestuur heeft onderzoek gedaan naar de gangbaarheid van deze “clausule”. Traditionele AOV verzekeraars zoals Movir, A.S.R., De Goudse en Allianz maken dezelfde uitzondering voor medisch personeel. Daarnaast lijkt de kans dat medisch personeel langer dan 2 maanden niet mag werken door besmetting met MRSA-bacterie of het hepatitus B-virus klein te zijn.
De combinatie van het sociaal maatschappelijke belang van deze doelgroep, de kleine kans dat het zich voordoet en de grote impact die het op een zelfstandig ondernemer in deze sector kan hebben maakt dat het bestuur dit een sympathiek voorstel vindt.
Het bestuur adviseert de ALV akkoord te gaan met dit voorstel.
De voorzitter stelt aan de orde het voorstel om:
– Het reglement van de vereniging te wijzigen, overeenkomstig het aan de vergadering overgelegde ontwerp opgesteld door het bestuur van de vereniging met kenmerk: “Reglement Samsam Kring Zakelijk I v7.1” wat betreft de wijzigingen gemarkeerd met de opmerking “Besluit 2”.
10. Ter informatie
- Verloop schenkingen in 2024 (link in e-mail die je maandelijks ontvangt (die gaat altijd naar deze pagina)).
- Stand van Zaken Verplichte AOV.
- Samenwerking met andere partijen.
- Aanpak bij saldotekort.
- Sociaal jaarrapport SamSam Servicebureau.
- Uitbreiding en/of wisseling bestuur in 2026 (met kennisoverdracht in q4 2025 en q1 2026).